KLEURGEBRUIK

Kleur is erg bepalend voor de uitstraling voor je communicatiemiddelen. Voor de opdracht is het belangrijk dat de kleur die je kiest bij je past. Maar je denkt ook over de kleur na wat voor uitstraling dat geeft. Kleuren spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Kleuren beïnvloeden ook je emoties. In een donkere kamer wordt je somber. In een kleurrijke kamer wordt je blij. Zo werkt dat nou eenmaal met onze emoties!

 Ik hou echt van kleur! Kleuren maken alles fleurig en bepaalde kleuren doen je stralen! Met kleuren val je op. En kleur heeft invloed! Denk maar even aan het verkeerslicht, of de rode en blauwe rondjes op de kraan. Ze geven dus ook signalen af. Ik ben zelf helemaal fan van pastel tinten! Zelfs mijn huiskamer zit vol met pastel tinten! Ook vind ik wit erg aantrekkelijk, het geeft een strakke en moderne uitstraling. I love it!

IMG_0910

 Begin je al in te zien hoe belangrijk het is dat je goed nadenkt over de kleuren van je huisstijl? Iedere kleur heeft zo zijn kenmerken en eigenschappen. In combinatie met een andere kleur kan het je boodschap doen versterken. Bij het ontwerpen van een logo wordt vaak voor een kleur gekozen, maar ook vaak voor 2 kleuren. Kleuren die pal tegenover elkaar op de kleurencirkel zitten noemt men complementaire kleuren. Zo versterken groen en rood elkaar, of oranje en blauw!  Kijk maar eens naar de kleurencirkel 

KleurencirkelVTTV

Bron: http://www.kleurencirkel.net

Wat belangrijk is als je iets met kleur gaat doen in je communicatiemiddelen, dat jij een aantal vragen kunt beantwoorden: Wat is je doelgroep? Mannen of vrouwen of allebei?
Houd dit in je achterhoofd bij de. Ga je meer in de zachte, pastelkleuren zitten met ronde vormen en wat meer details dan ga je meer vrouwen aanspreken. Durf duidelijk te kiezen voor een kleur!

Kortom: Kleur is erg belangrijk en denk goed na over de kleurgebruik die je gebruikt! 

Hieronder zie je een afbeelding die ik heb gemaakt voor LOFTY MANNER. In het gehele communicatiestrategie heb ik pasteltinten gebruikt. Hieronder zie je de poster voor de opening. 

bushokje-mockup-staand

Advertenties

Een gedachte over “KLEURGEBRUIK

  1. KLEUR INFO:

    Rood = de kleur van passie en liefde en wordt vaak gebruikt in communicatiemiddelen om je tot actie te verleiden. Het is een krachtige kleur die soms ook agressief kan overkomen afhankelijk van de tint die je gebruikt. Een goede kleur om de aandacht mee te trekken! Niet voor niks dat fastfood restaurants vaak voor rood kiezen.

    Oranje = Straalt energie en opgewektheid uit. Het is een goede manier om je Call To Action – buttons in deze kleur te zetten. Daarnaast is het een feestelijke en warme kleur.

    Geel= Het schijnt dat mensen die in een zachtgele kamer werken meer geconcentreerd zijn. Het is een vrolijke zonnige kleur, dus niet voor niets dat je je prettig voelt in zo’n kamer. Een felle kleur geel kan vaak wat goedkoop ogen en je ziet dit soms in aanbiedingen (denk aan de prijsstickers). Maar het schijnt je honger op te wekken, zeker in combinatie met rood. McDonalds? Good job!

    Groen = Staat symbool voor de natuur. Veel biologische producten en bedrijven die voor duurzaamheid staan gebruiken deze kleur.

    Het staat voor groei en het geeft een frisse look in je ontwerpen. Omdat het een rustgevende kleur is zie je het ook vaak terug in de welness branche.

    Blauw = Ook weer een kleur die je veel ziet in de natuur maar toch anders is dan groen. Zo zie je donkerblauw vaak in de finance wereld. Het wekt vertrouwen en stabiliteit en dat is belangrijk! In een logo doet blauw het vaak goed omdat het afhankelijk van de tint blauw bijna overal wel in past. Lichtblauw staat uiteraard voor de geboorte van een jongetje en oogt speels, maar turquoise is een kleur blauw/groen die je weer veel in de spirituele wereld ziet.

    Paars = Over het spirituele gesproken, dat brengt mij bij de kleur paars. Paars staat o.a. voor betovering, intuïtie en mystiek. Een goede kleur dus! Maar als je een diepe donkere kleur paars gebruikt staat dit weer voor kracht en en exclusiviteit. Ook een goede kleur bij luxe artikelen dus.

    Roze = Fel roze wordt in de marketing vaak gebruikt bij producten op vrouwen gericht. Het is echt een vrouwelijke kleur! Het is een kleur die aanzet tot actie. Een geschikte kleur voor als je wilt opvallen. Een zachte tint roze is weer meisjesachtig en schattig. Let wel op: vaak wordt gedacht dat als iets roze is het dan ook automatisch goed verkoopt bij vrouwen. En dat hoeft dus niet! Alhoewel ik het een leuke kleur vind zal ik bijvoorbeeld niet snel een roze telefoon kopen bijvoorbeeld.

    Bruin = dit was altijd mijn minst favoriete kleur, zo saai! Maar absoluut niet waar! Bruin is heel warm en huiselijk. Bovendien een natuurlijke kleur die het vaak goed doet als versterker van een fellere kleur om zo wat meer zachtheid aan te brengen.

    Wit = Puurheid en het mag weer volop gebruikt worden. Keep it simple! Het zorgt voor een mooi contrast met bijvoorbeeld alle foto’s op je website. Het geeft rust en een heldere look in je communicatie middelen.

    Grijs = Wordt vaak gebruikt in een logo om het harde randje wat zwat geeft weg te halen. Het geheel komt zo wat vriendelijker over. Het geeft een chique uitstraling aan je online communicatie en drukwerk.

    Zwart = De duidelijkste kleur die er is zeker op een witte achtergrond. Vaak wordt zwart wel geassocieerd met somberheid en negativiteit maar het kan iets ook een luxe uitstraling geven. Zwart wit foto’s hebben een enorm contract. niet voor niets dat bijna iedereen dit zo mooi vind.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s